Η ιστορία της εφεύρεσης του Aquascooter

To aquascooter είναι ένα φορητό βενζινοκίνητο υποβρύχιο όχημα, το οποίο μπορεί να μεταφέρει τον δύτη άνετα σε καταδυτικά σημεία δυσπρόσιτα ή απομακρυσμένα απ' την ακτή. Η ιδέα για την κατασκευή του ανήκει στον Bernd Boettger.

Aquascooter
Κατοπινή φωτογραφία του εφευρέτη με το πρωτότυπο aquascooter
που του χάρισε την ελευθερία του το 1968
aqas
Το aquascooter στην παραγωγή σήμερα

Ο Bernd Boettger ήταν ένας Γερμανός χημικός-μηχανικός και εξαίρετος κολυμβητής που είχε την ατυχία να βρεθεί μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο να ζει στην Ανατολική Γερμανία. Όπως χιλιάδες άλλοι Ανατολικογερμανοί, έτσι και τον Bernd, τον απασχολούσε πως θα αποδράσει από τον σοσιαλιστικό «παράδεισο» στον οποίο είχε άθελα του βρεθεί.

Σε μια επίσκεψη του σε παραλία στο Mecklenburg, ο δρόμος προς την ελευθερία εμφανίστηκε για αυτόν με τη μορφή ενός δανέζικου φαρόπλοιου, με το όνομα «Gedser», που ήταν μόνιμα αγκυροβολημένο 15 ναυτικά μίλια μακριά, κοντά στο Gral-Mueritz. Ως πρώην ναυαγοσώστης και δεινός κολυμβητής, αποφάσισε να κολυμπήσει προς το πλοίο. Σύντομα διαπίστωσε ότι τα κρύα νερά της Βόρειας Θάλασσας με τα ισχυρά της ρεύματα έκαναν το εγχείρημα να διασχίσει αυτά τα 15 μίλια, με δικές του αποκλειστικά δυνάμεις, αδύνατο. Αποφάσισε να κατασκευάσει ένα μηχάνημα - ένα σκούτερ - που θα τον τραβούσε μέσα στο νερό, ώστε να μπορέσει να διασχίσει τη μεγάλη απόσταση. Στην πρώτη δοκιμή του μηχανήματος, στο Batterhagen, τον άκουσαν οι συνοριακοί φρουροί και τον συνέλαβαν. Μετά από τρεις μήνες φυλάκιση, αφού υποσχέθηκε να αλλάξει τους τρόπους του, βγήκε από τη φυλακή. Αμέσως άρχισε να κατασκευάζει ένα δεύτερο μηχάνημα, με ακόμα αυστηρότερες προδιαγραφές αυτή τη φορά. Θα έπρεπε το μηχάνημα να ταξιδεύει λίγο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, να είναι όσο γίνεται πιο αθόρυβο και να κρατάει αρκετά καύσιμα χωρίς να βουλιάζει, ώστε να καλύψει την απόσταση των 15 ναυτικών μιλίων. Αγόρασε έναν κινητήρα 1,5 ίππων από μοτοποδήλατο, έφτιαξε ένα δοχείο καυσίμων από fiberglass, το οποίο είχε δύο μέρη: ένα περιελάμβανε το καύσιμο και το άλλο εκτελούσε χρέη πλωτήρα. Η εισαγωγή του αέρα γινόταν από αναπνευστήρα που εξείχε από το νερό.

Μια έναστρη νύχτα του Σεπτεμβρίου του 1968, στις 11:30μμ, ο Bernd μπήκε στη θάλασσα από την παραλία Bad Warnemuende (το κοντινότερο σημείο στο Gral-Mueritz). Φορούσε στολή υγρού τύπου πάνω από ένα μάλλινο πουλόβερ για περισσότερη ζεστασιά. Μαζί του είχε μια ζώνη βαρών με 2,5 κιλά για να κρατά αυτόν και το μηχάνημα του ελαφρά βυθισμένους κάτω από την επιφάνεια. Μέσα σε μια δεύτερη ζώνη-τσάντα είχε βάλει χάπια βιταμίνης C, ένα μπουκάλι με ένα μείγμα ζαχαρούχου σοκολατούχου γάλακτος και ένα μικρό μπαλόνι που είχε 300 ml. πόσιμου νερού. Σε σακίδιο στην πλάτη του είχε τυλίξει ένα στρώμα θαλάσσης και είχε ένα τσαντάκι με εργαλεία για να μπορεί να κάνει τυχόν επισκευές εν πλω.

Εκκίνησε το μηχάνημα του λοιπόν και βυθίστηκε ελαφρά κάτω από το νερό. Στα 300 μέτρα από το σημείο εισόδου του υπήρχε φυλάκιο της Ακτοφυλακής, όπου οι συνοριακοί φρουροί σάρωναν τη θάλασσα με παλιούς αντιαεροπορικούς προβολείς. Την πρώτη ώρα του ταξιδιού του παρέμεινε κάτω από την επιφάνεια, σηκώνοντας κάθε τόσο το κεφάλι του να δει εάν τον είχαν καταλάβει. Χάρη στον μικρό αναπνευστήρα του σκούτερ, σε συνδυασμό με τον αθόρυβο κινητήρα, δεν είχε γίνει αντιληπτός από τη φρουρά. Μετά από δύο ώρες προσπάθειας να βρει τον δρόμο του με τα αστέρια, εντόπισε το φως του δανέζικου φαρόπλοιου και κατευθύνθηκε προς τα εκεί. Έφτασε κοντά στο πλοίο, αλλά λόγω των ρευμάτων, του θορύβου από τα κύματα, της περασμένης ώρας και προφανώς επειδή κανένας από το πλήρωμα του «Gedser» δεν περίμενε να δει… κολυμβητή, χρειάστηκαν δύο ώρες για να γίνει αντιληπτός. Όταν ακούστηκε μια φωνή από το πλοίο να φωνάζει «άνθρωπος στη θάλασσα», ο Bernd Boettger κατάλαβε ότι είχε σωθεί. Όταν τον τράβηξαν στο κατάστρωμα οι Δανοί, έμειναν έκπληκτοι από την εφευρετικότητα του Γερμανού.

Η ιστορία του δημοσιεύτηκε σε όλα τα δυτικά Μέσα Ενημέρωσης και ένα στέλεχος μιας πρωτοποριακής εταιρείας, της Rockwell International, προσέλαβε τον Bernd με σκοπό να κατασκευαστεί μια εμπορική έκδοση του aquascooter. Δυστυχώς όμως ο Bernd πνίγηκε σε ένα καταδυτικό ατύχημα στην Ισπανία και η εμπορική προσπάθεια της Rockwell δεν ευδοκίμησε, με αποτέλεσμα το όλο σχέδιο να τερματιστεί το 1974. Η ιδέα όμως για ένα σκούτερ επιφανείας δεν έσβησε. Ο James Taylor στις Η.Π.Α. ίδρυσε την εταιρεία Αquascooter Ιnc και το 1978 το πρώτο μηχάνημα δοκιμάστηκε με επιτυχία.

Aquascooter3